Ateistlərlə
hər zaman müzakirə zamani söhbət Təkamül nəzəriyyəsindən düşəndə
Teistlərin daha çox etdiyi şey əks argument gətirməklə bu nəzəriyyəni
səhv çixardib Ateizmi səhv çixartmaq düşüncəsidir.Amma məsələyə başqa
cür baxaq.Əsas olan nəyisə səhv çixartmaq yox əsas olan düzgün olanin nə
olduqun bilmək və onu müdafiə etməkdir.Yəni 1 Ateist əlində elmə
əsaslanan təsadüf mexanizmasiyla baş verən 1 nəzəriyyə
sunursa sən də ona öz doğru bildiyin nəzəriyyəni sunmalisan. Bu
səbəbdən də bugün Ağill Dizayn haqqinda danişacam.Və sonda bəzi
nəticələrə gələcəm.Başlayaq.
Ağilli dizayn Darvinizmin əksinə ,
həyatın heç də təsadüf olmadığı göstərən elmi dəlillər üzərində
qurulub.Əslində bu mövzudakı müzakirənin başlanğıcı 150 il əvvəlinə
uzanır. Darvinin 1859-cu ildə nəşr olunan Növlərin Mənşəyi adlı
kitabından bu yana , biologiyadakı təməl qayda , canlıların təbii
seleksiya məhsulu olduqlarını nəzərdə tutan təkamül qaydası oldu. 20-ci
əsrdə Darvinizmə genetik işığında gətirilən yeni şərh , təbii seçməyə
bir də mutasiya mexanizmini əlavə etdi. Ancaq bu iki mexanizmin , yəni
təbii seleksiya və mutasiyanın , canlılığın tək qaynağı olduğu
istiqamətindəki ənənəvi anlayış , son illərdə əhəmiyyətli tənqidlər
alır. Bir çox elm adamı , canlılığın yalnız bu kimi məqsədsiz və şüursuz
faktorların məhsulu ola bilməyəcəyini , həyatın mənşəyində "
dizaynedici bir ağılın " olduğunu müdafiə edirlər.
Bu anlayış son
illərdə yeni bir nəzəriyyəni də özü ilə gətirdi : "Ağıllı Dizayn" (
Intelligent Design) nəzəriyyəsi. Time jurnalının 12 avqust 2005-ci
sayının da qapaq mövzusunu meydana gətirən nəzəriyyə , hələ də ABŞ-da
qızdırmalı bir müzakirənin mərkəzindədir. Elm dünyasında Ağıllı
Dizayni'ı qəbul edənlərin sayı artarkən , bəziləri də nəzəriyyəni dərs
kitablarına Darvinizmin alternativi olaraq qoymağı müzakirə edirlər.
Bu nəzəriyyə , 1990-cı illərdə bir qrup Amerikalı elm adamı tərəfindən
ortaya atıldı. Nəzəriyyənin ilk böyük çıxışı , Pennsylvaniadaki Lehigh
Universitetindən biokimya professoru Michael J. Behenin "Darvinin qara
qutusu" adlı kitabı oldu. Behe , kitabında canlı hüceyrəsinin Darvin
zamanında məzmunu bilinməyən bir "qara qutu" olduğunu , hüceyrənin
detalları anlaşıldığında isə , burada çox kompleks bir "dizayn "
tapıldığının ortaya çıxdığını izah edirdi. Beheyə görə , canlılardakı
kompleks sistemlərin təbii seleksiya və mutasiya , yəni şüursuz
mexanizmlərlə ortaya çıxması qeyri-mümkün idi və bu vəziyyət hüceyrənin "
şüurlu bir şəkildə hazırlandığını " göstərirdi. Fransız fəlsəfə
professoru Peter van Inwogen , bu kitabın əhəmiyyətini belə
vurğulayirdi:
"Əgər Darvinistlər elmi gerçəklərlə dolu bu
kitabı , əhəmiyyət verməyərək , səhv anlayaraq və ya ona gülüb keçərək
qarşilayirlarsa, bu vəziyyət bu gün Darvinizmin elmi bir nəzəriyyə
olmaqdan çox bir ideologiya olduğu istiqamətindəki get-gedə yayılan
şübhələr üçün əhəmiyyətli bir dəlil olacaq."
Darvinistlər
Beheyə qənaətbəxş bir cavab verə bilmədilər . Və Ağıllı Dizayn
nəzəriyyəsi gedərək daha çox elm adamı tərəfindən müdafiə olunmağa
başlandı.
Ağıllı dizayn nəzəriyyəsini müdafiə edənlərin ən çox
vurğu etdikləri anlayışlardan biri , " sadələşdirilə bilməz
komplekslik"dir( irreducible complexity ).
Bu anlayış , əslində
Darvin tərəfindən ortaya qoyulmuş bir " meyar " a söykənir. Darvin , öz
nəzəriyyəsinin necə yanlışlana biləcəyini Növlərin Mənşəyində belə ifadə
etmişdi :
"Əgər bir-birini təqib edən çox sayda kiçik
dəyişikliklər kompleks bir orqanın meydana gəlməsinin qeyri-mümkün
olduğu göstərilsə , nəzəriyyəm qətiliklə yıxılmış olacaq. Amma mən belə
bir orqan görə bilmirəm. "
Darvinin buradakı fikrini yaxşı
araşdırmaq lazımdır. Başda ifadə etdiyimiz kimi , Darvinizm canlıların
mənşəyini iki şüursuz təbiət mexanizmi ilə açıqlayır : Təbii seleksiya
və təsadüfi dəyişikliklər ( yəni mutasiyalar ). Darvinist nəzəriyyəyə
görə , bu iki mexanizm , canlı hüceyrəsinin kompleks quruluşunu ,
kompleks canlıların bədən sistemlərini , gözləri , qulaqları , qanadları
, ağciyərləri , yarasaların sonarını və daha milyonlarla kompleks
dizaynlı sistemi meydana gətirmiş vəziyyətdədir.
Ancaq son dərəcə
kompleks strukturlara sahib olan bu sistemlər , necə olar da iki şüursuz
təbii faktorun məhsulu sayıla bilər? bu nöqtədə Darvinizmin, haqqında
danışılan sistemlərin çox daha sadə hala endirilə biləcəyini və sonra da
addım-addım inkişaf etmiş ola biləcəkləri iddia edir. Bu addımlar
sayəsində , Darvinizmin iddiasına görə , əvvəldən gözü olmayan bir canlı
növü qüsursuz bir gözə sahib olur , əvvəldən uça bilməyən bir başqa cür
də qanadlanıb uçar hala gəlir.
Ancaq Ağıllı Dizayn
nəzəriyyəçiləri , bu klassik hekayədə çox əhəmiyyətli bir yanılma
olduğunu müdafiə edirlər. Diqqət yetirilsə , Darvinist nəzəriyyə , bir
nöqtədən başqa bir nöqtəyə (məsələn qanadsız canlıdan qanadlı canlıya )
doğru gedən mərhələlərin hamısının tək-tək " üstünlüklü(avantajli)"
olmasını nəzərdə tutur. A'dan Z'ye doğru gedəcək bir təkamül müddətində ,
B , C , D ... U , Ü , V və Y kimi bütün "ara " mərhələlərin canlıya
mütləq üstünlük təmin etməsi lazımdır. Təbii seleksiya və mutasiyanın
şüurlu bir şəkildə əvvəldən hədəf təyin etməsi mümkün olmadığına görə ,
bütün nəzəriyyə canlı sistemlərinin üstünlüklü(avantajli) kiçik
addımlara " sadələşdirilə biləcəyi" fərziyyəsinə söykənir.
Elə
Darvin bu səbəblə " əgər bir-birini təqib edən çox sayda kiçik
dəyişikliklə kompleks bir orqanın meydana gəlməsinin qeyri-mümkün olduğu
göstərilsə , nəzəriyyəm qətiliklə yıxılmış olacaq" demişdi.
Ağıllı
Dizayn nəzəriyyəçiləri də bu nöqtəni vurğulayırlar.Michael Behenin
kitabında sadələşdirilə bilməz kompleks sistemlərə verdiyi maraqlı
nümunələrdən biri , bakteriya qamçısıdir .
" Qamçı " olaraq
adlandirilan " flagella " adlı orqan , bəzi bakteriyalar tərəfindən maye
bir mühitdə hərəkət edə bilmək üçün istifadə edilər. Orqan ,
bakteriyanın hüceyrə pərdəsinə tutdurulmuşdur və canlı ritmik bir
şəkildə dalğalandırdığı bu qamçıyı bir palitra kimi istifadə edərək
istədiyi istiqamət və sürətdə üzə bilər .Bakteriyaların qamçısı , uzun
zamandır bilinirdi. Ancaq son 10 il içindəki müşahidələr , bu qamçının
ətraflı quruluşunu ortaya çıxaran elm dünyası çaşmışa döndü. Çünki
qamçının , əvvəldən sanıldığı kimi sadə bir titrəşmə mexanizmi deyil ,
çox mürəkkəb bir "orqanik motor" ilə çalışdığı ortaya çıxdı.Bakteriyanın
hərəkətli mühərriki , elektrik mühərrikləriylə eyni mexaniki
xüsusiyyətə malikdir. İki ana bölüm söz mövzusudur : Bir hərəkətli qisim
( rotor ) və bir sabit qisim ( stator ).Bu üzvi motor , mexaniki
hərəkətlər meydana gətirən digər sistemlərdən fərqlidir . Hüceyrə ,
içində ATP molekulları halında gizli tutulan hazır enerjini istifadə
etmir. Bunun yerinə özünə xüsusi bir enerji qaynağı vardır : Bakteriya,
pərdəsindən gələn bir turşu axışından aldığı enerjini istifadə edir .
Mühərrikin öz daxili quruluşu isə fövqəladə dərəcədə mürəkkəbdir.
Qamçını meydana gətirən təxminən 240 ayrı zülal vardır. Bunlar qüsursuz
bir mexaniki dizaynla yerlərinə yerləşdirilmişdir.Alimlər qamçini
meydana gətirən bu zülalların , mühərriki bağlayıb açacaq siqnalları
göndərdiklərini , atom ölçüsündə hərəkətə imkan təmin edən mafsallar
meydana gətirdiklərini və ya qırmancı hüceyrə pərdəsinə bağlayan
zülalları hareketlendirdiklerini müəyyənləşdirmişlər. Mühərrikin
işləyişini sadələşdirərək izah etmək məqsədiylə edilən modelləşdirmələr
belə , sistemin mürəkkəbliyinin başa düşülməsi üçün kifayətdir.
Bakteriya qamçısını kitabında detallı olaraq izah edən Michael J. Behe ,
yalnız bu kompleks quruluşunun belə , Darvinizmi " yıxmaq " üçün kafi
olduğunu müdafiə etməkdədir. Çünki qamçı heç bir şəkildə sadəyə endirilə
bilinməyəcək bir quruluşdadır. Qamçını meydana gətirən molekulyar
parçaların tək bir dənəsi belə olmasa , qamçı çalışmaz və dolayısilə
bakteriyaya heç bir faydası olmaz. Bakteriya qamçısının ilk var olduğu
andan etibarən əskiksiz olması lazımdır. Bu həqiqət qarşısında
Darvinizmin " addım-addım inkişaf " modeli mənasizlaşir . Necə ki bu
günə qədər heç bir təkamülçü bioloq , bakteriya qamçısının mənşəyini
açiqlaya bilməmişdir.
Bakteriya qamçısı şübhəsiz ağıllı dizayn
müdafiəçilərinin tək nümunəsi deyil. Behe kitabında daha bir çox "
sadələşdirilə bilməz kompleks " quruluşun nümunəsini verir. Yalnız
Behenin kitabında deyil , Ağıllı Dizayn'ı müdafiə edən bir çox bioloq
tərəfindən nəşr olunan kitablarda və elmi məqalələrdə , təkamülün " kor"
mexanizmlərinin açıqlaya bilmədiyi kompleks dizaynlara dair saysız
nümunə var : İnsan gözünün anatomiyası , retina hüceyrələrindəki
kompleks biokimyəvi qurğu , DNTdə vəzifə yerinə yetirən fermentlər ,
insanın diz oynağınız dizaynı və ya " tək istiqamətli və daimi nəfəs
axın" təmin edən xüsusi quş ağciyəri kimi.
Ağıllı Dizayn
nəzəriyyəçiləri , bu strukturların heç birinin "şüursuz mexanizmlərlə "
meydana gəlmiş ola bilməyəcəyini , mütləq şüurlu bir tənzimləmənin
məhsulu olduğunu müdafiə edirlər.Bəs bir quruluşun dizayn məhsulu olduğu
necə aydın olur ? William Dembski The Design Inference : eliminating
Chance through Small Probabilities adlı kitabında bu sualı
cavablandırır.
Dembski'ye görə , təbiətdə var olub da təbii
faktorlarla ortaya çıxma ehtimalı həddindən artıq dərəcədə kiçik olan
strukturlar , şüurlu bir dizaynın elmi dəlilini meydana gətirir .
Məsələn funksional bir zülal molekulunun , təbiətdəki 20 fərqli amin
turşularının təsadüfi bir yerə gəlməsiylə meydana gəlmə ehtimalı ,
riyaziyyatda " qeyri-mümkün" ın başladığı nöqtə sayılan 10 üzəri 50'de
1dən belə çox çox daha kiçikdir. Bu vəziyyət , zülalın təsadüfi bir
prosesin məhsulu olmadığını , " hazırlanmış " bir quruluş olduğunu
göstərir.
Şübhəsiz Ağıllı Dizayn mövzusundakı bu işlər ,
əhəmiyyətli bir sualı da özü ilə gətirir : Dizaynçi kim? Canlıları
dizayn edən şüur , kimin şüuru ?
Ağıllı Dizayn nəzəriyyəçiləri , bu
sualın cavabının , elmin sahəsi xaricində qaldığını ifadə edirlər.Çünki
elmin həyatın mənşəyi haqqında çata biləcəyi nətiə , canlılığın
hazırlanmış olduğunu təsbit etməkdən ibarətdir. Yəni , bu dizaynın
sahibi kim , məqsədi nədir kimi sualların , öz sahələrindən çıxıb dinin
və ya fəlsəfənin maraq sahəsinə girir .Hər kəs bu suallara öz
inanclarına və düşüncələrinə görə cavab axtara bilər, amma əhəmiyyətli
olan elmin , həyatı məqsədsiz bir təsadüflər zənciri olaraq görən
Darvinist nəzəriyyəni rədd edir olmasıdir.
Ağılı Dizayn
nəzəriyyəsi , həm elm dünyasını həm də cəmiyyəti dərindən təsir edəcəyi
bənzəyir. William Dembski , nəzəriyyəni yeni bir elmi inqilab olaraq
xarakterizə edir. Necə ki, son 10 ildə ABŞ-da böyük bir Ağıllı Dizayn
fırtınası əsir. Nəzəriyyənin Behe , Johnson , Dembski kimi qabaqcılları ,
ABŞ-ın hörmətli universitetlərində elmi konfranslarda söz alır ,
Darvinist elm adamlarıyla müzakirələrə qatılır və nəzəriyyənin hər keçən
gün daha çox yayılması üçün çalışırlar.
Ağılı Dizayn
nəzəriyyəsinin ən əhəmiyyətli mesajı , bütün təbiəti " məqsədsiz bir
təsadüflər yığını" olaraq görən Darvinizm anlayışının etibarsız olduğunu
müdafiə etməkdir .Yəni bu həyatda 1 təkamül var və bu özbaşina
təsadüflərlə yox şüurlu şəkildə baş verir. Sonda 1 şeyi qeyd etmək
istəyirəm.
Həyatin üstün 1 şüur tərəfindən dizayn olunmasi
anlayişi çoxlarina görə gülünc gəlməsi məni güldürür.Bəs görəsən Həyati
şüursuz təsadüflərlə izah eləmək heçmi gülünc düyil ?
No comments:
Post a Comment